ماجرا ازون جایی شروع میشه من از دار دنیا 2 تا دختر عمو دارم یکیشون از دستم حرص میخوره و اون یکی هم من از دستش حرص میخورم 

اصولا خوشم میاد یه کم این دختر عمومو اذیت کنم و هی بهش بگم پاشو برو ریاضی بخون ولی بحث سر دختر جماعته و میخوام این دفه دخترا رو یه کوچولو آنالیز کنم !!!

دخترا اولش که بدنیا میان در ظاهر با مزن مث این یکی !!!

وقتی که بزرگ میشن باید یه کادو بهشون بدی تا بخندند و آروم باشن !!!

دخترا هم که عشق عروسکن و بهتره دستشون عروسک بدی تا لذت ببرن !!!

بعضیاشونم که کلا سر خوشن از بچگی و هر کاری که میکنن میخندن !!!


جالبی کار اینجاست که دخترا بزرگم که میشن بازم باید یه طوری خودشونو شاد نگه دارن مث این یکی که با تاب خودشو سرگرم میکنه !!!

ازینا که بگذریم دخترا همچینم همیشه خوشحال نیستن و سابقه عصبانیتشون برمیگرده به دوران خیلی گذشته مثلا اون زمان که بعضیاشون دزد دریایی بودن !!!

یه مدتم که کشاورز بودن و وقتی عصبانی میشدن دیگه معلوم نبود چه بلایی سرت بیارن !!!

اما امان ازین دخترای الان که دیگه وقتی عصبانی میشن دیگه اینقد جوش میارن که بهتره از جلوشون در بری چون معلوم نیست چه بلایی سرت بیارن 

حالا همه چی ازین جا شروع میشه که دخترا وقتی عصبانی میشن دیگه رنگشون عوض میشه و داغ میکنن و دیگه اصن یه وعضی !!!

پدیده جالبیه ها که بیای کاری کنی که خون دخترا به جوش بیاد و از همه جالبتر تحلیل خون جوش اومده اونا و بررسی و آنالیز مباحث انتقال حرارته !!!

ما توی اکابر خوندیم در حالت کلی 2 نوع سیال نیوتنی و غیر نیوتنی داریم !!!

سیال نیوتنی سیالی هستش که ویسکوزیته یا لزجت یا گرانروی اون مستقل از نیروی وارد شده به اونه ولی سیال غیرنیوتنی وابسته خاصی به این مساله داره و با گرادیان سرعت تغییر میکنه !!!

اکثر سیالاتی که ما باهاشون سروکار داریم نیوتنی هستند مث آب و هوا ولی بعضی سیالات مث سس گوجه فرنگی یا خون سیال غیر نیوتنی هستند و نحوه آنالیزشون متفاوته !!!

ما اینجا داریم در مورد خون دخترا حرف میزنیم اونم وقتی که خونشون به جوش میاد 

چیزی که مهمه بدونیم اینه که در دمای معمولی بدن ینی 37 درجه برای یه دختر سالم ویسکوزیته خون چیزی در حدود 0.003 پاسکال ثانیه است ولی وای به حال اون زمانی که دخترا عصبانی بشن و دمای خون داخل رگاشون از 37 بزنه بالاتر

ازون جایی که رگ های خونی یه ظاهر سیلندری داره  میشه اونا رو به صورت یه سیلندر الاستیک یا کشسان مدل که دارای خواص فیزیکی خاص هستند و البته میشه گفت که میانگین قطر رگها چیزی در حدود 2 میلیمتر یا کمتره و ضخامت اونا هم چیزی در Order اپسیلون لحاظ میشه و این قابلیتو دارن که مقداری از گرمای موجود در خون رو از خودشون عبور بدن به عضلات و سایر اعضا برسونن !!!

اگه K ضزیب انتقال حرارت رگ باشه و h هم ضریب انتقال حرارت جریان خون داخل رگ باشه میزان انتقال حرارتی که از خون به لایه خارجی رگ در حالت یک بعدی منتقل میشه از رابطه پایین حساب میشه !!!

اینم شکل یه مقطع رگ که r1شعاع داخلی اون و r2 شعاع بیرونیه که البته در حد اپسیلون با شعاع درونی فرق داره !!!

T1 دمای خود خون و  T2 هم دمای سطح خارجیه رگه !!!

البته این فرایند لزوما در حالت Steady State نبوده و با گذشت زمان و به همچنین ضخامت کم رگ دمای خون و دمای سطح خارجی رگبه یه تعادل میرسن و بعد از اون انتقال حرارت اون ناحیه به صفر نزدیک میشه !!!

حالا اگه بتونی خون یه دخترو بیشتر به جوش بیاری حرارت بیشتری گرفتی 

البته در مورد خون باید بگم که میزان هماتوکریت خون که همون ذرات غیر پلاسمای خون هستند هم تو میزان ویسکوزیته خون موثره !!!

در حالت معمول میزان هماتوکریت خون در مردا بیشتر از خانوماست و این ینی خون مردا لزجت بیشتری داره و خونشون پر رنگتر از خانوماست 

اینم نمودار تقریبی میزان تغییرات ویسکوزیته خون بر حسب هماتوکریت خون !!!

برای آنالیز جریان سیال داخل سیلندر معمولا میان سراغ معادلات ناویراستوکس زیر :

و همچنین مهمه که معادله انرژی رو هم در نظر گرفت :

و باز هم باید بگم که معادلات ممنتوم و معادله انرژی و معادله الاستیسیته و بقای جرم همزمان حل بشن!!!

برای بررسی جریان خون داخل رگ روابط زیر رو میشه برای تنش برشی لحاظ کرد که البته تنها رابطه موجود نیست !!!

 لایت هیل اومد لایه مرزی رو به صورت زیر لحاظ کرد که در نهایت به پروفیل سرعت پایین مارو میرسونه !!!

دیگه فک کنم تا همی جاشم خیلی خیلی خیلی حرف زدم و کلی جای بحث مونده در مورد خون !!!